Alimentación/elikadura

 

Menuak eskolan pentsatuak eta nutrizionistak aprobaturik dira. Lau asteko menu desberdinak daude, batetik bestera txandakatzen direnak, eta hementxe aurkeztuko dizkizuegunak. Bestalde, menu orokorra eta menu xehatua ere badago, haur bakoitzaren elika garapena errespetatuz menu orokorrera pasa arte. Lehengaiak hurrengo iturrietatik datoz: 

Los menús están diseñados en la escuela, supervisados por nutricionistas. Se organizan en cuatro menús semanales que van rotando consecutivamente y están expuestos mas abajo. Existen dos tipos de menús; el general, y el triturado, respetando la evolución de cada criatura, las mas pequeñas irán incorporando los alimentos a trozo. Las materias primas proceden de las siguientes fuentes:

MENÚ 2024-2025 MENUA

 


EKOLOGIKOA; barazki guztiak, arraultza, lekariak, pasta, oilaskoa, jogurta, zerealak, olioa eta fruta batzuk. (EKOALDE)

ATARRABIAKO edo hurbileko DENDAK,

Nafarroako zaldiki eta txahalkia, Oloriz Harategia Arraina, Ostalaritzako kooperatiba

Fruta eta barazki batzuk, Garnacha Fruta denda

Ogia, Arrasate Okindegia

 

 

ECOLÓGICO; todas las verduras y hortalizas, huevo, legumbres, pasta, pollo, yogur, cereales, aceite y algunas frutas. (EKOALDE)

COMERCIOS DE VILLAVA o cercanos,

Ternera/Potro de Navarra, Carnicería Oloriz

Pescado, Cooperativa Hostelería

Algunas frutas y verduras, Frutería Garnacha

Pan, Panadería Arrasate


 

                                                                                                                                   

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

BARAZKI ZOPA

 

 PASTA OSOA SASOIKO SALTSAREKIN

 

SASOIKO BARAZKIAK

 

BARAZKI KREMA

 

SASOIKO BARAZKIAK PATATAREKIN

SOPA DE VERDURAS

 

VERDURA de TEMPORADA

CREMA DE VERDURAS

 

 

PASTA INTEGRAL CON SALSA de TEMPORADA

 

 

VERDURA DE TEMPORADA c/PATATA

BARAZKI TORTILLA ENTSALADAREKIN

 

ARRAINA SALTSAN

 

DILISTAK ARROZAREKIN

 

TXAHALKI GISATUA

 

OILASKO ERREA SAGARRAREKIN

TORTILLA DE VERDURAS

CON ENSALADA VARIADA

 

PESCADO EN SALSA

LENTEJAS CON ARROZ

TERNERA GUISADA

 

POLLO ASADO CON MANZANA

JOGURTA

 

YOGUR

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

BIHI OSOKO FIDEO ZOPA

 

 

 

OLOA BARAZKIEKIN

 

 

ENTSALADA

 

BARAZKI KREMA

 

BARAZKIAK PATATEKIN

FIDEO SOPA DE FIDEOS INTEGRALES

 

AVENA CON VERDURAS

ENSALADA VARIADA

CREMA DE VERDURAS

VERDURA CON PATATA

 

BARAZKI TORTILLA

 

SASOIKO AJOARRIEROA

 

TXITXIRIOAK KUS KUSAREKIN

 

TXAHALKI HANBURGESA ENTSALADAREKIN

 

OILASKO ERREGOSIA

TORTILLA DE VERDURAS

AJOARRIERO DE TEMPORADA

 

GARBANZOS CON

CUS- CUS

 

HAMBURGUESAS DE

TERNERA CON ENSALADA VARIADA

POLLO ESTOFADO

JOGURTA

 

YOGUR

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

ENTSALADA ENSALADA

 

SASOIKO BARAZKIAK

VERDURA de TEMPORADA

 

BARAZKI PUREA

PURÉ DE VERDURAS

 

MAKARROI INTEGRALAK BOLONESA ERARA ENTSALADA

 

SASOIKO BARAZKIAK PATATEKIN

 

VERDURA de TEMPORADA con PATATA

 

 

 

MACARRONES

INTEGRALES BOLOÑESA

 

 

 

 

 

ARROZA TOMATEAREKIN eta NAHASKIAREKIN

LABEAN EGINDAKO ARRAINA PATATEKIN

DILISTAK GARAGARRAREKIN

 

ENSALADA VARIADA

OILASKO ERREA BARAZKIEKIN

ARROZ CON TOMATE Y HUEVO REVUELTO

PESCADO AL HORNO CON PATATAS

LENTEJAS CON CEBADA

 

POLLO AL HORNO CON VERDURAS

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

JOGURTA

 

YOGUR

 

FRUTA

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

BARAZKI KREMA

 

ARROZA SASOIKO SALTSAREKIN

 

 

“VICHYSSOISE” edo/o PORRUSALDA

 

 

BARAZKI ETA ARTATXIKI ZOPA

 

ZERBA PATATEKIN

CREMA DE VERDURAS

 

 

 

 

 

ARROZ CON SALSA DE TEMPORADA

 

SOPA DE VERDURAS Y MIJO

ACELGA CON PATATA

PATATA TORTILLA ENTSALADAREKIN

 

ARRAINA SALTSAN

 

TXITXIRIO ERREGOSIAK

 

ZALDIKI BOLAK

 

OILASKOA JARDINERA ERARA

TORTILLA DE PATATA

CON ENSALADA VARIADA

PESCADO EN SALSA

GARBANZOS ESTOFADOS

ALBÓNDIGAS DE POTRO

 

POLLO A LA JARDINERA

JOGURTA

 

YOGUR

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

 

 

   HAMARRETAKOAK ALMUERZOS

 

 

                                                                                                                                                                                                                                     

 

LUNES ASTELEHENA

MARTES ASTEARTEA

MIÉRCOLES ASTEAZKENA

JUEVES OSTEGUNA

VIERNES OSTIRALA

 

FRUTA

 

 OGIA

PAN

 

FRUTA

 

FRUTA

 

OGIA PAN 

                                                                                                                                                                                                                                   


 MENÚ TRITURADO 2024-2025 MENU XEHATUA


EKOLOGIKOA; barazki guztiak, arraultza, lekariak, pasta, oilaskoa, jogurta, zerealak, olioa eta fruta batzuk. (EKOALDE)

ATARRABIAKO edo hurbileko DENDAK,

Nafarroako zaldiki eta txahalkia, Oloriz Harategia 

Arraina, Ostalaritzako kooperatiba

Fruta eta barazki batzuk, Garnacha Fruta denda

Ogia, Arrasate Okindegia

 


ECOLÓGICO; todas las verduras y hortalizas, huevo,     legumbres, pasta, pollo, yogur, cereales, aceite y algunas  frutas. (EKOALDE)

COMERCIOS DE VILLAVA o cercanos,

Ternera/Potro de Navarra, Carnicería Oloriz

Pescado, Cooperativa Hostelería

Algunas frutas y verduras, Frutería Garnacha

Pan, Panadería Arrasate


 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

 

BARAZKI, PASTA ETA ARRAULTZ PUREA

 

 

BARAZKI, PASTA ETA ARRAIN PUREA

 

 

BARAZKI, ARROZA ETA DILISTA PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA TXAHALKI PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA OILASKO PUREA

 

PURÉ DE VERDURAS, PASTA Y HUEVO

 

PURÉ DE VERDURAS, PASTA Y PESCADO

 

PURÉ DE VERDURAS, ARROZ Y LENTEJAS

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y TERNERA

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y POLLO

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

 

BARAZKI, PASTA ETA ARRAULTZ PUREA

 

 

BARAZKI, OLO ETA ARRAIN PUREA

 

 

BARAZKI, KUS KUS ETA TXITXIRIO PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA TXAHALKI PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA OILASKO PUREA

 

PURÉ DE VERDURAS, PASTA Y HUEVO

 

PURÉ DE VERDURAS, AVENA Y PESCADO

 

PURÉ DE VERDURAS, CUS CUS Y GARBANZOS

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y TERNERA

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y POLLO

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

FRUTA

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

BARAZKI, ARROZA ETA ARRAULTZ PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA ARRAIN PUREA

 

 

BARAZKI, GARAGAR ETA DILISTA PUREA

 

 

BARAZKI, PASTA ETA TXAHALKI PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA OILASKO PUREA

 

PURÉ DE VERDURAS, ARROZ Y HUEVO

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y PESCADO

 

PURÉ DE VERDURAS, CEBADA Y LENTEJAS

 

 

PURÉ DE VERDURAS, PASTA Y TERNERA

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y POLLO

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA


                                                                                                                                     

 

 

ASTELEHENA LUNES

ASTEARTEA MARTES

ASTEAZKENA MIÉRCOLES

OSTEGUNA JUEVES

OSTIRALA VIERNES

 

 

BARAZKI, ARTATXIKI ETA ARRAULTZ PUREA

 

 

BARAZKI, ARROZA ETA ARRAIN PUREA

 

 

BARAZKI, ARTATXIKI ETA BABARRUN PUREA

 

 

BARAZKI, ARTATXIKI ETA ZALDIKI PUREA

 

 

BARAZKI, PATATA ETA OILASKO PUREA

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y HUEVO

 

PURÉ DE VERDURAS, ARROZ Y PESCADO

 

PURÉ DE VERDURAS Y GARBANZOS

 

PURÉ DE VERDURAS, MIJO Y POTRO

 

PURÉ DE VERDURAS, PATATA Y POLLO

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

 

 


ALMUERZOS

 

 

LUNES ASTELEHENA

MARTES ASTEARTEA

MIÉRCOLES ASTEAZKENA

JUEVES OSTEGUNA

VIERNES OSTIRALA

 

FRUTA

 

PAN OGIA

 

FRUTA

 

FRUTA

 

PAN OGIA

 

ELIKADURA OSASUNTSUA AMALURREN


Gure eskolaren helburu orokorra haurren garapen integraleko prozesu egokia bermatuko duten bitartekoak, esperientziak eta baldintzak lortzea da, eta garapen horretan funtsezkoa da elikadura osasungarria eta mantenugaietan aberatsa izatea.

Eskolan kalitatezko elikadura egokia eskaintzeko, sukaldaritzako profesional batzuk ditugu, egunero janaria in situ egiten dutenak, haien lanaren garrantzia ulertuta; izan ere, pertsona horiek prestatzen dute bizitza etapa garrantzitsuenean, lehen 3 urteetan, garatzeko eta hazteko unerik bizienean dauden haurrek jango dutena.

Jakiak ikasgela bakoitzeko jantokira iristen direnean, hezitzaileek eskolan bizi izandako une bat gehiago bezala ulertzen dute, horrek dakarren garrantzi guztiarekin, ez da tripa betetzea bakarrik, askoz gehiago da; izan ere, haurrek zapore eta testura berriak ezagutzen dituzte, ohiturak hartzen dituzte, une hori aurkikuntza eta plazer-une lasai gisa bizi dute, eta, gose eta asetasun seinaleak erakusten dituztenean, entzun eta errespetatu egiten dituztela ere sentitzen dute.

Dieta mediterraneoa gure elikaduraren oinarri gisa berreskuratzea, barazkiak, lekale eta zerealak (hobe integralak) eskolako menuan sustatzea eta animalia-jatorriko proteinaren kontsumoa murriztea garrantzi handikoa da kalitatezko elikadura osasuntsua izateko eta dietari lotutako gaixotasunei aurre egiteko, hala nola haurren obesitateari.

Gure menuan Nafarroan nagusiki modu arduratsuan eta jasangarrian ekoitzitako elikagairik onenak eskaintzen saiatuko da (ekoizleei bidezko prezioa ordainduz) eta gure eskolan kudeaketa publikoko eredu batekin sukaldatuak.

Eskola ez da inguruan gertatzen denaz aparte bizi; gaur egun badakigu nekazaritza eta abeltzaintza ekologikoak elikagai osasungarriak bermatzen dituela (toxikorik gabekoak), baina, gainera, gure lurzoruak, ura eta klima babesten dituzte, biodibertsitatea sustatuz, ingurumena kutsatu gabe eta klima-aldaketaren aurka zuzenean jardunez.

Konpromisoa hartzen dugu elikagai freskoetan oinarritutako menu bat eskaintzeko, sasoikoak, tokikoak, ekoizleek zuzenean hornituak eta, ahal bada, ekologikoak. Gure plateren osagaiak % 71 ekologikoak eta Nafarroakoak izango dira, eta % 29 Atarrabiako saltokietan erositakoak.

Otorduak egiterakoan, garrantzitsua da kontuan hartzea bai nutrizio-alderdiak (elikagai-multzoen kopurua, elikagaien erabilera-maiztasuna, digestibotasuna, etab.), bai alderdi sentsorialak (usainak, koloreak, testurak, zaporeak...), eta askotariko sukaldaritza-teknikak erabiltzea.

Alde horretatik, gure helburua da:

- Kalitatezko janaria ematea, bai nutrizioaren aldetik, bai higiene, zentzumen eta hezkuntza-irizpideen aldetik.

- Higiene, elikadura eta ohitura egokiak sustatzea, bai eta janarien alderdi sozialak eta bizikidetzakoak ere.

- Inguruko barietatea eta nortasun gastronomikoa sustatzea, gero eta elikagai fresko, sasoiko, tokiko, hurbileko eta ekologiko gehiago sartuz.

- Elikagaiak eta platerak identifikatzea, aurkitzea eta pixkanaka onartzea sustatzea, haurrak neurrian jateko plazeran heziz.

 

 Eskolak elikadura osasuntsua, elikagarria eta segurua eskainiko du, eta haurrak erabakiko du zenbat jaten duen.

Oso garrantzitsua da haurren gose eta asetasun-seinaleak errespetatzea. MOEk pertzepziozko elikaduraren printzipioak jarraitzea gomendatzen du, jatera edo distraitzera behartu gabe. Gosea desberdina da haur eta zirkunstantzia bakoitzean. Jateko kantitate jakin baten itxaropenak familia zapuztu dezake, eta bazkaltzeko unea borroka bihur daiteke, gozamena izan beharrean. Horregatik, kantitate jakin batean zentratzea baino garrantzitsuagoa da aniztasuna, erabilgarritasuna eta etorkizuneko ohiturak ezartzea.

Bazkaltzeko uneak lasaia izan behar du, haurren autonomia sustatzen duena.

Janariaren kalitatea eta aniztasuna bultzatzen ditugu, ez kantitatea. Haurrak erabakitzen du zer jan behar duen. Ez da behartu behar.

Elikadura behar biologikoa da, eta plazer bat izatea nahi dugu, esperientzia positibo bat.



EN AMALUR ALIMENTACIÓN SANA 


Para ofrecer una alimentación adecuada y de calidad en la escuela contamos con personas profesionales de cocina que elaboran in situ cada día la comida. Ellas preparan lo que van a comer unas criaturas que se encuentran en el momento más intenso de desarrollo y crecimiento de todas su vida, los primeros 3 años.

El objetivo general de nuestra escuela es, procurar los medios, experiencias y condiciones que garanticen un adecuado proceso de desarrollo integral de los niños y niñas, y en este desarrollo una alimentación saludable y rica en nutrientes es fundamental.

Una vez los alimentos llegan al comedor de cada aula, las educadoras lo entienden como un momento más de todos los vividos en la escuela, con toda la importancia que conlleva, no es solamente llenar la tripa, es mucho más; es que las criaturas vayan conociendo nuevos sabores y texturas, vayan adquiriendo hábitos, vivan ese momento como un momento tranquilo de descubrimiento, de placer y también sientan que son escuchadas y respetadas cuando muestran señales de hambre y saciedad, 

Recuperar la dieta mediterránea como base de nuestra alimentación, potenciar las verduras y hortalizas, la legumbre y los cereales (mejor integrales) en el menú escolar, y también reducir el consumo de proteína de origen animal es de máxima importancia para tener una alimentación de calidad y saludable y hacer frente a enfermedades asociadas a la dieta como la obesidad infantil.

Nuestro menú intentará ofrecer los mejores alimentos, producidos de manera responsable y sostenible mayoritariamente en Navarra (apoyando así a las productoras y productores pagándoles un precio justo) y cocinados en nuestra escuela con un modelo de gestión pública.

La escuela no vive ajena a lo que ocurre alrededor, hoy en día sabemos que la agricultura y ganadería ecológicas garantizan alimentos saludables (libres de tóxicos), pero además, protegen nuestros suelos, el agua y el clima, promoviendo la biodiversidad, sin contaminar el medio ambiente y actuando de forma directa contra el cambio climático.

Nos comprometemos a ofrecer un menú basado en alimentos frescos, de temporada, locales, abastecidos directamente por las productoras y productores y a poder ser ecológicos, los ingredientes de nuestros platos serán en un 71% ecológicos y de Navarra y en un 29% comprados en comercios de Villava.

Para poder ofrecer estos alimentos, hemos contado con la asesoría e impulso del CPAEN (Consejo de la Producción Agraria Ecológica de Navarra) que mediante un convenio con el Departamento de Desarrollo Rural y Medio Ambiente nos ha acompañado en la modificación de nuestro menú.

A la hora de elaborar las comidas es importante tener en cuenta tanto aspectos nutricionales (número de grupos de alimentos, frecuencia de uso de los diferentes alimentos, digestibilidad, etc.) como aspectos sensoriales (olores, colores, texturas, sabores...), y proponer la utilización de técnicas culinarias variadas.

En este sentido, nuestro objetivo es:

- Proporcionar una comida de calidad, tanto desde el punto de vista nutricional como desde criterios higiénicos, sensoriales y educativos.

- Promover hábitos higiénicos, alimentarios y de comportamiento adecuados, así como también los aspectos sociales y de convivencia de las comidas.

- Potenciar la variedad y la identidad gastronómica de la zona, incorporando cada vez más alimentos frescos, de temporada, locales, de proximidad y a poder ser ecológicos.

- Fomentar la identificación, el descubrimiento y la aceptación progresiva de los diferentes alimentos y platos, educando a las niñas y niños en el placer de comer con moderación


La escuela ofrecerá comida sana, nutritiva y segura, y la criatura es la que decide cuánta cantidad come.

Es muy importante respetar las señales de hambre y saciedad de las niñas y niños. La OMS recomienda seguir los principios de la alimentación perceptiva, sin forzar a comer o distraer. 

El apetito es diferente en cada niño, niña y circunstancia. La expectativa de una cantidad concreta de ingesta puede frustrar a la familia y hacer que el momento de la comida se convierta en una lucha en vez de en un disfrute. Por ello, más que centrarse en una cantidad concreta, es importante la variedad, disponibilidad y el establecimiento de los hábitos futuros.

El momento de la comida debe ser un momento tranquilo, en el que se fomente la autonomía de las niñas y niños.

Potenciamos la calidad y variedad de la comida, no la cantidad. El niño o la niña deciden cuanto va a comer. NO HAY QUE FORZAR.

La alimentación es una necesidad biológica y pretendemos que sea un placer, una experiencia positiva

No hay comentarios: